AkzoNobel Essentials

Case study AkzoNobel 'Essential'

Je staat er vast niet dagelijks bij stil maar de producten van Akzo Nobel zijn onmisbaar. Van de ijskast in je keuken tot het schip dat die ijskast hierheen vervoerde. Van de mobiele telefoon in je zak tot het gebouw waarin je werkt. Geen van allen kunnen zonder de essentiële ingrediënten van Akzo Nobel. Aan ons de schone taak de essentiële rol die Akzo Nobel speelt voelbaar te maken in de nieuwe digitale merkidentiteit en fysieke ervaring van het nieuwe hoofdkantoor aan de Amsterdamse Zuidas

De vraag van AkzoNobel

Vertaal onze merkpositionering ‘everyday essentials’ naar een nieuwe digitale identiteit. Een identiteit die ons in staat stelt unieke verhalen te vertellen, gebruikers een consistente ervaring geeft en onze werknemers trots laat zijn deel uit te maken van onze organisatie. Uiteraard binnen een omgeving die toegankelijk is en toepasbaar is op verschillende devices, in- en buiten de browser.

Aanpak van Jungle Minds

lanceer een nieuwe merkbeleving, zowel online als op het nieuwe hoofdkantoor, waarin de onmisbare waarde van Akzo-Nobel voelbaar wordt gemaakt.

AkzoNobel Groundfloor

Visie & doelstelling

Akzo Nobel Akzo Nobel is wereldwijd marktleider in de productie in verf en coatings, beschermt de dagelijkse dingen om ons heen en geeft onze wereld kleur.  Gestart in 1646 en gevestigd in Amsterdam maakt Akzo Nobel innovatieve oplossingen die bijdragen aan een kleurrijke en duurzame wereld. Het merk Akzo Nobel is vooral een verzameling sub-merken. Sommige daarvan bekend bij het grote publiek (Sikkens, Dulux, Hammerite), anderen gericht op gespecialiseerde markten. 

Welke markten Akzo Nobel ook bedient, het zijn altijd producten en oplossingen die een onmisbare rol spelen in ons dagelijks leven. Vandaar dat Akzo Nobel Jungle Minds vroeg haar eigen centrale identiteit als producent van onmisbare producten voelbaar te maken.

Zo ‘onmisbaar’ is AKZO-Nobel

Hoe maak je voelbaar welke onzichtbare maar cruciale rol Akzo Nobel speelt in ons dagelijks leven? Door op kleurrijke wijze tot leven te wekken wat er dankzij Akzo producten wordt mogelijk gemaakt. Van hoe de coating van een Super Sonische auto moet gaan helpen het snelheidsrecord op land te verbreken tot de bescherming van de London Eye. Van innovatieve oplossingen die ons eten minder zout maar toch smaakvol maken tot hoe Akzo de restauratie van het Rijksmuseum kleur heeft gegeven. Iconische verhalen die de gebruiker nieuwsgierig maken, uitnodigen om verder te ontdekken en die de wereld van AkzoNobel (en haar merken) tastbaar maakt. Visueel, kleurrijk en vol beleving.

Met oog voor een rijke historie

Maar het verhaal van Akzo Nobel gaat verder dan alleen slimme en innovatieve toepassingen. Met liefst 400 jaar op de teller is de geschiedenis van de onderneming een bron van grote trots. Met Alfred Nobel als een van de ‘Founding Fathers’ en een rijke erfenis van constante innovatie en wetenschappelijke doorbraken mag ook de historie van Akzo Nobel niet ontbreken als bouwblok van de nieuwe identiteit.

En een ervaring die verder gaat dan de browser

De nieuwe digitale identiteit die we samen ontwikkelden speelt trouwens niet alleen een rol in browsers op smartphones, tablets en laptops. De inspirerende interactieve use cases en content die we maakten voor de nieuwe online aanwezigheid van Akzo Nobel worden ook getoond op levensgrote schermen in het nieuwe hoofdkwartier aan de Amsterdamse Zuidas. Ook voor werknemers wordt het ‘essentiële’ verhaal van AkzoNobel zo veel tastbaarder en onderdeel van een gedeelde identiteit.

Het ontwikkelen van een designtaal en UI library

Essential.akzonobel.com was de eerste uiting van deze nieuwe digitale identiteit. In 4 sprints werd daarmee de basis gelegd voor een nieuwe designtaal voor AkzoNobel. Met de ontwikkeling van de corporate website van AkzoNobel werd deze taal verder ontwikkeld en aangescherpt.

De uitgangspunten gedefineerd in de designtaal vormen het fundament van de UI-library : een grote ‘legodoos’, met allerlei UI componenten, waaruit AkzoNobel voor ieder product, merk of uiting de juiste blokjes kan kiezen om een digitaal platform te bouwen. Dit geeft AkzoNobel een toekomstbestendige basis om snel en flexibel nieuwe digitale uitingen online te zetten.

Meer weten?

Maikel Lieste
Managing Partner
Maikel Lieste
maikel.lieste@jungleminds.nl Bekijk LinkedIn profiel

Meer goede verhalen