Samen met de Stichting Beeldende Kunst ontwikkelden we VYOO: de service die kunststarters op een laagdrempelige manier kunst thuis laat uitproberen. Van idee naar brand identity en concept in 1 week. 

Het grote idee: kunst toegankelijk maken voor iedereen

Kunst is fantastisch en zou voor iedereen beschikbaar moeten zijn. Maar als je nog geen ervaring hebt met het waarderen, kiezen of zelfs kopen van kunst kan het nogal overweldigend en buiten bereik voelen. Daarom initieerden wij VYOO: de service die het ontdekken en op waarde leren schatten van kunst gemakkelijk, leuk en vooral toegankelijk maakt. Uiteraard vraagt zo’n ambitieus idee om meer dan alleen superstrak design want geen kunst service zonder kunstwerken. Daarom sloegen we de handen ineen met Stichting Beeldende Kunst (SBK), met een collectie van ruim 50.000 kunstwerken de grootse kunstuitleen van Nederland.  

Stappen van SBK & Jungleminds in de design sprint

De aanpak: de ultieme snelkookpan

Samen met SBK startten we een vijfdaagse design sprint: een snelkookpan-aanpak waarin we in een week van ‘idee’ tot testbaar prototype kwamen. In deze design sprint interviewden we de beoogde doelgroep, bepaalden we de business doelstellingen en beperkingen en ontwierpen we de nieuwe merkidentiteit van VYOO ‘from scratch’. En uiteraard: we maakten en testten het prototype van de toekomstige gebruikservaring van onze service: van de eerste impressie van VYOO tot hoe het gaat voelen thuis kunstwerken te ontvangen.

Het concept: kunst moet groeien

Net als met alle belangrijke zaken in het leven heeft het ontwikkelen van smaak in kunst tijd nodig. Je weet simpelweg niet op voorhand op welk kunstwerk of stijl je verliefd wordt. Dat is het kern idee van VYOO: kunststarters op een laagdrempelige manier de mogelijkheid geven thuis verschillende kunstwerken te laten uitproberen. En ze te helpen hun smaak te ontwikkelen. Niet door ze te vragen een kunstwerk uit te kiezen maar door, op basis van hun algemene voorkeuren, gecureerde keuzes voor ze te maken. En door elke 3 maanden een nieuw kunstwerk bij ze thuis te bezorgen en om hun feedback te vragen over hun ervaring tot nu toe. Zo groei je samen met VYOO toe naar het perfecte kunstwerk terwijl we gebruikers de tijd geven kunst echt thuis te ervaren en hun smaak te ontwikkelen.

Concept journey

De volgende stap: van Concept naar Beta

In de prototype-fase valideerden we het VYOO-concept bij zowel de toekomstige doelgroep als bij mogelijke partners. Met hun positieve feedback in onze zak zetten we nu samen met SBK door om VYOO naar beta te brengen: een testfase ‘in de echte wereld’ waarin een beperkte gebruikersgroep echt de VYOO service kan ervaren. Interesse? Schrijf je in op vyoo.nl.

Meer weten?

Bart ter Steege
Managing Partner
Bart ter Steege
bart.ter.steege@jungleminds.nl