International yacht paint

‘Inspiring confidence’ op een ultiem gebruiksvriendelijk en schaalbaar platform

Zoveel vragen, maar nergens een antwoord

Tijdens de conceptfase spraken wij met boaters over de hele wereld, van Sneek tot Stockholm, Florida en zelfs Sydney. Bootonderhoud bleek een stuk complexer dan gedacht, waarbij de keuze (en aanbreng) van de verfproducten afhangt van een groot aantal factoren: vanzelfsprekend het materiaal van de boot, maar ook detailzaken als hoe vaak en snel je met je boot vaart. Tel daarbij op dat de bootwereld bestaat uit oneindig veel websites, blogs en fora die er allemaal een eigen waarheid op nahouden en je hebt een gefrustreerde gebruiker, die onzeker raakt over zijn eigen bootklus. 

Booteigenaren bleken daarom veel behoefte te hebben aan één centrale online plek die antwoord geeft op de drie belangrijkste vragen: welke producten heb ik nodig voor mijn specifieke omstandigheden, hoe moet ik deze producten aanbrengen en waar kan ik ze kopen?

‘Inspire Confidence’ als designprincipe

Een prototype werd gebouwd, waarbij we ons richtten op de vraag: hoe kunnen we booteigenaren het vertrouwen geven dat ze de klus kunnen klaren? Belangrijkste inzichten: ‘Vertrouwen is lokaal’ en directe herkenbaarheid is cruciaal. Booteigenaren willen snel het idee krijgen dat de site voor hun specifieke bootklus relevant is.

‘Inspire confidence’ werd het design mantra van het platform. Dit doen we door de gebruiker eerst zijn specifieke bootsituatie aan te laten geven, en hem vervolgens stap-voor-stap de correcte manier van aanbrengen te laten zien, zowel in tekst als beeld. Vervolgens kan de gebruiker in de ‘store finder’ de dichtstbijzijnde winkel uitzoeken die verkoopt wat hij nodig heeft. Allemaal mobile first, zodat je de guide ook echt tijdens de klus kunt gebruiken.

Een wereldwijd merkplatform

In vijf sprints werd in onze Groene Draeck een MVP gerealiseerd, onder de bezielende leiding van de Texaanse product owner van International (die speciaal voor dit project naar Amsterdam is geëmigreerd).

Het resultaat: een first release in Australië, met in de komende tijd een uitrol over meer dan dertig landen waarin International actief is. Achter de schermen wordt ondertussen druk verder gebouwd aan de beste wereldwijde kennisbank over het onderhoud voor booteigenaren, met gedetailleerde content en how-to video’s voor ieder scenario. Paint your boat like a pro met het nieuwe platform van International. 

En dit hebben we bereikt

  • 32% toename in gebruikerssessies
  • 11% toename in terugkerende gebruikers
  • sterk verbeterde gebruiksvriendelijkheid in sitebeheer
The entire team was very user focused throughout the project. Our goal for the website was to ‘inspire confidence’, and we kept that in mind in every decision. With a quick and smart development team, we were able to realize more than we anticipated in a short amount of time.

Melissa Casias, Product Owner International

Meer weten?

Managing Partner
Maikel Lieste
maikel.lieste@jungleminds.nl Bekijk LinkedIn profiel